Skriv ut

För spelanordnare - Ansvarsfull försäljning

Företag som erbjuder produkter som innehåller ett visst mått av risk behöver tänka på hur man marknadsför och säljer. Enligt riksdagens spelpolitiska mål skall spelföretag värna om folkhälsan och bidraga till att minska avarterna med spel, såsom missbruk, beroende och kriminalitet.

Det här kan ibland innebära en svår balansgång. Samtidigt som ni skall tillhandahålla attraktiva spel och värna om er lönsamhet så måste ni vara återhållsamma och låta spelansvar gå före vinstintressen.

I syfte att hjälpa er i denna strävan så erbjuder Spelnykter en intern utbildning för säljare i butik. Det är en kombinerad spelansvars- och säljutbildning som tar fasta på begreppet ansvar. När kan ni agera säljfrämjande? När skall ni vara försiktiga och när bör ni låta bli? Hur observerar ni spelmissbruk och hur agerar ni när ni misstänker att någon har problem? Hur marknadsför ni era produkter? Hur säljer ni era hjälpverktyg? Det är exempel på frågeställningar som diskuteras under kursen.

Försäljning handlar om att anpassa sitt erbjudande och sin presentation till kundens behov och köpmotiv. En bra säljare hjälper sin kund att fatta ett klokt köpbeslut. Försäljning handlar kort och gott om kommunikation - om att förstå och att bli förstådd! Skickligheten ligger i förmågan att snabbt kunna analysera kundens behov samt att förvissa sig om att det budskap man avser att förmedla är det som verkligen går fram.

Utbildningen ger deltagarna goda kunskaper om spelberoende och hur det fungerar. Vi går också igenom tillämpliga delar behovsorienterad försäljning, retorik, personligheter och lärstilar samt motiverande samtal. Målet med utbildningen är att implementera och upprätthålla en säljmetodik som bygger på ett ansvarstagande synsätt och en träffsäker och ändamålsenlig kommunikation.

Skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. för intresseanmälan/offertförfrågan eller ring Magnus på telefon 0703-881793 så diskuterar vi era önskemål.